Prevalentie
Permanent gehoorverlies: 2-3 op de 1.000 Nederlanders.
Alle cliënten met een leeftijd van 0 tot 18 jaar met een hulpvraag op het gebied van gehoor.
- Uniform zorgaanbod.
- Inzetten op diagnostiek op zo laag mogelijke leeftijd.
- Bewijs verzamelen voor behandeling in BI en VBG (doelgerichte behandeling gehoorproblemen individueel en in groep).
- Expert blijven door nieuwe ontwikkelingen snel te omarmen (‘early adopter’).
Adelante is aangesloten bij de samenwerkende instellingen voor mensen met auditieve en/of communicatieve beperkingen (SIAC). Met de erkende expertiseorganisaties op het gebied van auditieve en communicatieve beperkingen en ervaringsdeskundigen werken we samen aan het ontwikkelen en inzetten van kennis voor een toegankelijke samenleving binnen Deelkracht.
- Beeldcontact via Teams.
De kern van het verzorgingsgebied is de provincie Limburg.
- Jeugdartsen.
- Huisartsen.
- KNO-artsen.
Het behandelprogramma is bedoeld om:
- vast te stellen of er sprake is van een gehoorstoornis;
- de oorzaak van de gehoorstoornis te achterhalen;
- cliënt en ouders te informeren over de stoornis en de oorzaak;
- de oorzaak, indien mogelijk, elders medisch te laten behandelen.
Als er sprake is van een niet-behandelbare stoornis die leidt tot een auditieve handicap, dan zoeken we de best passende technische hulpmiddelen om de beperking te minimaliseren tijdens dagelijks functioneren. Daarnaast kunnen de ouders (en cliënt) interdisciplinaire begeleiding krijgen bij het leren accepteren van en omgaan met de functionele restbeperkingen na technische revalidatie. De cliënt staat centraal in dit proces, dat wil zeggen dat we met ons aanbod zo goed mogelijk aan proberen te sluiten op de hulpvraag van ouders en cliënt en samen besluiten nemen.
We streven altijd naar:
- het volledig revalideren van de vastgestelde auditieve (rest)capaciteit;
- acceptatie bij de cliënt en zijn omgeving van het (beperkt) auditief functioneren;
- het optimaal stimuleren van de communicatieve, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de cliënt;
- hulp en ondersteuning die de cliënt adequaat kan begeleiden op weg naar een zo zelfstandig mogelijk bestaan;
- maximale maatschappelijke participatie door de cliënt.
We meten onze prestaties op het gebied van wachttijden en cliënttevredenheid met het instrument PEM (PatiëntErvaringsMonitor) van de Federatie van Nederlandse Audiologische Centra.
- Opleiding klinisch fysicus-audioloog (samen met KNO/AC MUMC+).
- Stagiaires KU Leuven (logopedische en audiologische wetenschappen) en UGent (audiologie).
- Stagiaires Stichting Audiologische Opleidingen (audiologie-assistent).