89a8658b5ecc1e67da8834913a768ae47bcb8a26

"Ik dacht plugjes erin en weer door"

Tonny Lohn

Tonny Lohn (60) kreeg op haar werk als servicedeskmedewerker problemen waarbij slechthorendheid uiteindelijk een rol bleek te spelen. Bij Adelante Gehoor en Arbeid werd ze geholpen met goed ingestelde hoorapparatuur en leerde ze om beter met haar slechthorendheid om te gaan.

Terugkijkend was Tonny waarschijnlijk al in haar vroege jeugd slechthorend. “Ik vroeg als kind wel eens aan mijn moeder waarom ik eigenlijk nooit klik-klak-schoenen kreeg. Volgens haar had ik die echter wel degelijk gekregen. “Toen ik op mijn 58e hoortoestellen kreeg, hoorde ik voor het eerst tot mijn grote verbazing een klakgeluid toen ik liep. Het bleken mijn hakschoenen te zijn en ik begreep toen meteen dat ik dat specifieke geluid simpelweg nog nooit had gehoord!”
Tot haar 57ste merkte Tonny wonderlijk genoeg niet zoveel van haar slechthorendheid. Ze was van jongs af aan gewend aan haar situatie, relativeerde haar gehoorproblemen en had technieken ontwikkeld om het te verbloemen.

Problemen op het werk
In 2016 kreeg Tonny problemen bij haar werk bij de servicedesk waar ze telefonisch vragen beantwoordde van klanten. “Ik zat tegen een burn-out aan”, vertelt ze. “Na uitgebreid onderzoek bleek tot mijn verrassing dat ik slechthorend was en dat dit een rol speelde bij mijn problemen. Ik moest me tijdens mijn werk meer inspannen dan anderen, het kostte me veel concentratie om klanten goed te horen en ik had extreem veel hinder van omgevingsgeluid.”
Tonny was opgelucht toen ze hoorde dat slechthorendheid een belangrijke oorzaak was voor de problemen. Ze kreeg allereerst moderne gehoorondersteuning. Op verzoek van de bedrijfsarts kwam Adelante tevens met een advies voor een speciale headset. Die headset communiceert draadloos met haar hoortoestellen. “Dat advies vergde wat aanpassingen aan de telefoon op mijn werkplek, zodat alles volgens het vastgelegde integriteitsbeleid kon blijven functioneren. Maar mijn werkgever heeft het advies bereidwillig opgevolgd waardoor ik vanaf dat moment aan mijn re-integratie kon beginnen. Ik mocht deze headset meenemen naar mijn nieuwe werkplekken en ik maak er nu nog steeds dankbaar gebruik van.”

Wel bleek de revalidatie meer tijd in beslag te nemen dan ze dacht. “In eerste instantie dacht ik: plugjes erin en weer door. Maar helaas bleek ik ook met de modernste gehoorondersteuning en de allernieuwste headset nog steeds niet tot het land der horenden te behoren. De techniek is geweldig, maar het werkt toch heel anders dan ‘natuurlijk horen’. Ik hoor bijvoorbeeld iets wat verderop gebeurt net zo hard als jouw stem, ik blijf dus last houden van omgevingsgeluid. Uiteindelijk heb ik bij Adelante een uitgebreid begeleidingstraject gehad. Dankzij een audioloog, maatschappelijk werker en een speciale communicatietraining bij Gehoor en Arbeid leerde ik om op een goede wijze met mijn slechthorendheid om te gaan. En daar ben ik oprecht blij mee!”

Energiebalans
“Het doseren van mijn energie was ook een belangrijk aandachtspunt. Ik heb iets meer laadmomentjes nodig dan een ander en sluit me daarom op mijn werk af en toe bewust af. Tevens heb ik geleerd om duidelijk aan te geven wat ik nodig heb; ik ben door de communicatietraining een stuk assertiever geworden. Ik zeg niet meer ‘sorry ik hoor niet zo goed’, maar geef gewoon duidelijk aan wat ik nodig heb. Bij de receptie bij de huisarts vraag ik bijvoorbeeld of ze me niet willen roepen, maar of ze me even willen ophalen. Het is fijn om te merken dat mensen mij heel graag tegemoetkomen en helpen.”
Haar oude baan bij de servicedesk bleek niet meer haalbaar voor Tonny en dat vond ze jammer. “Maar het kostte me zelfs met mijn plugjes echt te veel energie. Gelukkig dacht mijn werkgever met me mee en hielp me met een administratieve baan op een aangepaste werkplek. Ik besloot om ook weer in de boeken te duiken en ben onlangs afgestudeerd als directiesecretaresse aan het mbo en heb nu een nog interessantere job.”

“Toen ik in de zomer van 2019 aangaf dat ik vanuit mijn nieuwe werkplek in dat opleidingstraject mee wilde gaan, moest ook hiervoor een advies van de bedrijfsarts komen. Deze heeft mij toen nogmaals naar Adelante verwezen omdat zij terecht van mening was dat klassikale bijeenkomsten, workshops en samenzijn in grotere ruimten een extra belasting zouden vormen. Ook toen heeft Adelante met mij besproken hoe de situaties eruit zouden komen te zien. Op basis daarvan hebben zij geadviseerd dat een Roger Select de beste optie is. En dat bleek inderdaad perfect te werken! Een Roger Select is een soort mini UFO met zes richtmicrofoons die ik op tafel zet of die wordt omgehangen door de spreker. Zo hoor ik direct via mijn hoortoestellen wat er gezegd wordt en heb bijna geen last van storende bijgeluiden. Ik neem mijn Roger echt overal mee naar toe: werk, school, kerkelijke bijeenkomsten en eigenlijk alle plekken waar meerdere mensen in een ruimte zijn. Het is een heel praktische oplossing! Ik denk dat met het inschakelen van Adelante heel veel expertise is ingezet, die uiteindelijk tijd- en kostenbesparend heeft gewerkt én ten goede is gekomen aan mijn welzijn!”