Ruim 30.000 Nederlanders met hersenletsel hebben afasie. Afasie is een taalstoornis ten gevolge van hersenletsel. Revalidanten kunnen problemen ervaren met het begrijpen, lezen, spreken en schrijven. Iedere afasie is anders en kan dermate ernstig zijn dat een persoon niet of nauwelijks meer mondeling kan communiceren. Tijdens de week van de afasie staan we hier extra bij stil en laten we zien wat de impact van onze behandelvorm is.
Het thema van de week van de afasie is dit jaar: ‘de kunst van het communiceren’. Bij Adelante bieden we naast, en in samenwerking met, de logopedie ook muziektherapie en/of beeldende therapie aan. Deze vaktherapieën bieden via klank, muziekinstrumenten en beeldende middelen, zoals tekenen, schilderen, boetseren een andere ingang om te communiceren. Zoals het uiten van emoties, verwerken van ervaringen maar ook nieuwe ingangen vinden voor tijdsbesteding. Zo vindt er betekenisvolle communicatie plaats.
Hieronder staan enkele voorbeelden van revalidanten beschreven die een achtergrond hadden in creativiteit/kunst, maar ervaring hierin is absoluut niet nodig. Enige affiniteit of zin hebben om deze mogelijkheid te onderzoeken, is wel belangrijk.
Vanaf de eerste penseelstreek was deze revalidant voortdurend in dialoog met het schilderij en kon uiting geven aan wat hem van binnen bezig hield dat met de ervaringen van zijn infarct te maken had. De “machteloze mond” is hiervan een resultaat geworden.
Bij een andere revalidant zien we deze ontwikkeling in 3 aparte tekeningen gekozen uit een periode van enkele maanden revalidatie. Zij herwon haar creatieve mogelijkheden en haar eigen “sprekende” beeldtaal.
Muziektherapie
Muziektherapie is ook een ervaringsgerichte therapie. Daar waar woorden te kort schieten, kan de ervaring in de muziek de revalidant verder helpen. In de muziek is er een verfijnde communicatie tussen de revalidant en therapeut. Dit is mogelijk door met de parameters van de muziek te spelen: maat, kort/lang, hoog/laag, sterk/zacht, klankkleur etc.. De beleving in de muziek nemen we mee naar ons dagelijks leven. Ook daar zijn geen woorden voor nodig.
Een lied bestaat uit melodie en tekst. We componeren een lied met de belangrijkste doelwoorden van de revalidant. De melodie, waarin ook het woordritme is opgenomen, zorgt voor een natuurlijke flow van de tekst. Daarna laten we de melodie weg en gaan we over naar spreken, maar het kenmerkende woordritme blijft nog aanwezig.
De kunst van communiceren is dus op verschillende manieren te gebruiken, in alle gevallen gaat het over gezien, gehoord en begrepen worden.
Afdeling logopedie/ beeldende therapie/ muziektherapie
Volwassenenrevalidatie Adelante